TERA
Telefoni är viktigt för alla
När det måste gå snabbt:
Om du råkar ut för en trafikolycka och första personen kommer till platsen är döv. Vill du att denna då ska kunna ringa till 112 på ett så snabbt sätt som möjligt?
Likvärdiga chanser till sjukvård, god ekonomi och jobb
Är det viktigt för alla som har cancer att kunna ta ett telefonsamtal när sjukvården ringer och erbjuder en röntgentid? Eller när Försäkringskassan ringer för att kontrollera några uppgifter innan beslut fattas? Är det viktigt att vara anträffbar på ett telefonnummer när man söker jobb?
Att vilja klara sig själv är mänskligt
Är det viktigt att få klara samtal själv utan hjälp från tredje person? Denna tredje person kan vara tolk eller en anhörig. Mår man bättre av att känna att man är ett stöd snarare än en belastning för nära och kära?
TERA gör det möjligt
TERA funkar i flera olika samtalssituationer
TERA är den senaste generationen av telefonhjälpmedel inom området E-kommunikation och ingår i produktfamiljen T-Meeting som utvecklas av Europea i Malmö AB. I tjugo år har teknikutvecklingen skett och utvecklats utifrån input från duktiga professionella i regionerna och slutanvändare. TERA uppskattas på grund av sin mångsidighet, där autotextning med hjälp av AI, talsyntes och möjlighet att koppla till eget (sms) telefonnummer är helt unikt. TERA fungerar för:
- telefoni där det andra säger autotextas
- autotextning av möten på plats
- autotextning av Bildtelefoni/ videomöten
- traditionell Bildtelefoni & Texttelefoni/RTT,
- samtal via förmedlingstjänsterna för Bildtelefoni & Texttelefoni och
- samt fungerar med gängse varseblivning och med punktskrift läsning i egen takt i realtidssamtal
TERA är ett telefonhjälpmedel som även kan hjälpa till på plats. Ett hjälpmedel som förenklar och möjliggör kommunikation för personer med hörselnedsättning eller dövhet, med eller utan synnedsättning. TERA hjälper även personer som har talsvårigheter eller som behöver stöd av text och/eller video i samtal för att hänga med bättre. Användarens behov i kombination med vad samtalsparten klarar styr vilka funktioner som ger god kommunikation.
Tre steg i riktning mot delaktighet
1. Att klara sig själv
➢ bli uppringd och ringa andra på telefon, utan tolk
➢ få kommunikationsstöd i möten på plats, “skrivtolk i fickan”
2. Vara nåbar för andra
➢ bli uppringd direkt på ditt mobilnummer
➢ ta emot och läsa telefonsvararmeddelanden, de sparas som text
3. Vara ett stöd för andra:
Den som har TERA kan hålla kontakt med personer som har
➢ telefon
➢ texttelefon
➢ bildtelefon
Tillgänglighet & Anpassning:
➢ anslut hörapparat, varseblivning och armband
➢ autotextning ihop med video
➢ kombinera autotextning med talsyntes
➢ använda förmedlingstjänster för text- och bildtelefon och Taltjänst
➢ synanpassning
TERA erbjuds genom Regionen och/eller Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan där behovsprövning sker.